....v intervalech kadence melancholické, dithyramb světů za sebou následujících.

Co je KDU-ČSL vůbec zač.

20. 5. 2010 8:00
Rubrika: MKD | Štítky: KDU , MKD , politika , politika-volby

 

Musím se přiznat, že se zájmem sleduju právě probíhající debatu zde na signálech, která se točí kolem ožehavého tématu parlamentních voleb a politiky vůbec. Zvlášť se zaujetím sleduji názorové třenice mezi stoupenci TOP 09 a KDU-ČSL. Přestože padá spousta zajímavých argumentů na obou stranách, přesto mi přijde, že jeden důležitý fakt zůstává nadále opominut. A proto bych mu chtěl věnovat následujících pár vět.

 


 

Zásadní rozdíl mezi TOP 09 a KDU-ČSL leží v ideové rovině těchto stran. KDU- ČSL se totiž hlásí celkem zřetelně ke křesťanskodemokratickému proudu politiky, který je prostoupen napříč celou Evropou, zatímco TOP 09 nechá jakékoliv ideové zakotvení stranou a stojí zejména na osobním nasazení a kouzlu svých dvou zakladatelů a jejich představě "slušné politiky". V dnešní době se může zdát, že nějaké ideje jdou stranou a důležitá je hlavně praktická politika a dobrý marketing. Není to však zcela pravda, zatímco TOP bude zřejmě navždy pevně v rukou Mirka Kalouska tančit tak jak on píská a sotva se kdy odváží někdo odporovat jeho osobnosti otce zakladatele. V KDU- ČSL je situace úplně jiná, tím že se strana sama deklaruje jako křesťanská demokracie, přijímá za své jasné principy a její chování je tak ohraničeno zřetelnými mantinely. Vedoucí představitelé KDU se tak nemohou chovat jak se jim zachce, protože jejich počínání je vždy bedlivě sledováno a pečlivě porovnáváno s oněmi deklarovanými principy. Dojde-li k jejich nevratnému překročení, strana sama dokáže vyměnit své vedení. Tímto způsobem si tak zachovává svojí vnitřní dynamiku a nestojí a padá se svými zakladateli.

 

Možná vás napadlo co je jádrem a charakteristikou té tolik omílané křesťanské demokracie. Nuže, křesťanská demokracie se nejzřetelněji odlišuje od ostatních politických proudů v tom nejzásadnějším a to v přístupu k člověku. Křesťanští demokraté nechápou člověka jenom jako pouze sebestředné individuum,nebo bezduchou součást kolektivu či potenciálního plátce státního dluhu, nýbrž vidí v každém zcela unikátní osobnost, jejíž jedinečnost je utvářená jemným předivem mezilidských vztahů. K utváření osobnosti tak dochází především uvnitř přirozených lidských společenství, z nichž tím nejhlavnějším je rodina. Žádná státní instituce nikdy  nedokáže nahradit niterné klubko vztahů uvnitř rodiny, které vede k růstu harmonické osobnosti člověka. Proto se křesťanskodemokratická politika soustředí na podporu rodin, které vedou k růstu důstojných osobností a v konečném důsledku i zdravé a prosperující společnosti.

 

Koncept křesťanské demokracie nespadl jen tak z nebe, nýbrž má za sebou neméně zajímavý historický vývoj. K rozmachu křesťanských stran dochází na sklonku 19. století v důsledku encykliky Rerum novarum, která nepřímo vybízí věřící ke společenské a sociální angažovanosti. Katolickému politickému táboru se tak záhy podaří dohnat již zaběhlé tábory liberálů a socialistů. Specifikem katolického proudu, byla jeho značná roztříštěnost, proto když Mirek Kalousek odešel z KDU a založil si svou stranu není to v historii nic nového, na sklonku monarchie působilo v Říšské radě až na 11 křesťanských stran. K dalšímu silnému impulsu pro rozvoj křesťanskodemokratických stran dochází po konci druhé světové války. Jsou to totiž právě křesťanští demokraté, kteří dokáží na doutnajících troskách vybudovat díky konceptu sociálně tržního hospodářství prosperující ekonomiku, přichází s univerzálním konceptem lidských práv a zároveň brání Evropu před strašidlem komunismu. Nemluvě o vzájemném pohloubení vztahů díky projektu evropské integrace, který staví na odkazu křesťanské Evropy.

 

Křesťanské demokracie procházejí v různých zemích různým vývojem a o některých se dokonce točí akční filmy pro zájemce ochutnávka zde.

 

Zcela specifickým vývojem si prošla křesťanská demokracie v českých zemích. Jejíž cesta se začala psát po roce 1918, kdy došlo ke sjednocení roztříštěných katolických stran do jedné československé lidové strany. K tomu nedošlo náhodou. Čeští katolíci se totiž jednoho říjnového rána probudili do státu, jehož národní idea byla konstituována na odporu ke katolické církvi a jim hrozilo že se stanou ustrkovanou menšinou ve vlastní zemi, že se tomu tak nestalo je jenom důkazem schopnosti Šrámkovi ČSL efektivně bránit zájmy svých voličů. Ještě jeden fakt je na prvorepublikové ČSL zajímavý, a to ten, že nepodlehla svodům stavovského a korporativistického státního zřízení jako, křesťanské a katolické strany okolních státech, nýbrž zůstala věrná myšlence demokracie.

 

Hvězdná hodina lidovců přišlo stejně jako v celé Evropě po druhé světové válce kdy se ČSL stala jedinou nelevicovou stranou v politickém spektru a tvořila tak jasnou protiváhu komunistické straně. Lidovci brání rozrůstání vlivu KSČ na všech frontách. Ke slovu se dostává i mladá generace na čele s poslankyní Helenou Koželuhovou, která jenom v Praze získá pro ČSL 150 tisíc hlasů a populárními lidoveckými novináři Tigridem a Ducháčkem, kteří se v Lidové demokracii nebojí psát o takových tabu jako jsou masakry na sudetských Němcích či zvěrstva sovětských vojáků. Ne náhodou jsou po komunistickém puči jako první zatknuti a ve vězení umláceni tři lidovečtí poslanci.

 

Lidová strana si zachovává svoji kontinuitu i během komunistického režimu a přestože je strana komunisty zcela paralyzována, zůstávají její místní organizace oněmi pověstnými ostrůvky pozitivní deviace, které umožňují lidem omezený průchod  občanské angažovanosti. Strana jako taková se dokáže poměrně rychle obrodit a přizpůsobit se novým podmínkám, které nadejdou po pádu komunistického režimu. Strana dokáže díky svému hodnotovému důrazu držet na uzdě polistopadové vlády liberálů i rozhazovačných sociálů.

 

KDU-ČSL ani dnes neztrácí nic ze svého étosu, který přináší její osudová historie ani nic z dynamiky, která pramení z jejího ideového zakotvení a to je víc než úsměvné tvrzení, že neusmát se na nikoho za celý den je zločin ;-).

Zobrazeno 1267×

Komentáře

Inigo

Dík za příspěvek. Ale není současný problém KDU-ČSL v zmiňovaném začátku. Koho bránila a koho brání dnes? A brání nebo je trocha za nevěstu, která jde se všemi za převelikou cenu?<br />
Němečtí biskupové německému křesťansko demokratickému hnutí vyčítají ztrátu K v názvu, je ještě křesťanské?<br />
Co je křesťanské na současné KDU? Členové? Obhajoba církve? Církví? Postů? Kde jsou osobnosti a co za nimi je? Jak vede hovor s církvemi a voliči o své identitě a smyslu. Nebo jen přežívá historii, kdy vždy byla u toho, včetně NF?<br />
<br />
"Čeští katolíci se totiž jednoho říjnového rána probudili do státu, jehož národní idea byla konstituována na odporu ke katolické církvi a jim hrozilo že se stanou ustrkovanou menšinou ve vlastní zemi, že se tomu tak nestalo je jenom důkazem schopnosti Šrámkovi ČSL efektivně bránit zájmy svých voličů."

Zobrazit 1 komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková